Pitkä viikonloppu Como-järvellä

Varennan kylä
Tämän vuotinen kesälomamatkamme suuntautui Pohjois-Italiaan Como-järvelle. Italiassa olen käynyt pari kertaa aiemminkin, mutta Como-järvi oli minulle aivan uutta seutua. Italian ruoka- ja viinikulttuuri tietenkin kiinnostivat kovasti matkaa suunnitellessa, mutta myös alueen kauniit maisemat ja vanhat talot viehättivät.

Matkamme oli pitkä viikonloppu eli lähdimme torstai-aamuna ja palasimme tiistaina takaisin. Löysimme edulliset lennot Lufthansalta Helsingistä Milanoon. Lennoilla oli välilasku mennessä Frankfurtissa ja tullessa Munchenissa, ja vaikka menomatkalla vaihtoaika oli vain 40 minuuttia, niin saksalaisella täsmällisyydellä kaikki onnistui hienosti. Lentokentältä olimme varanneet vuokra-auton ja majoitus oli Azzanossa Airbnb:n kautta. VIimeisen yön olimmekin sitten Milanossa lentokenttähotellissa, sillä paluulentomme lähti jo kello 6 aamulla.

Matkaohjelmamme oli suurin piirtein seuraavanlainen:

TORSTAI
ajo Milanosta Como-järvelle, lounas Comossa, illalla tutustuminen majapaikan ympäristöön ja illallinen läheisessä ravintolassa

PERJANTAI
Como-järveen tutustuminen, kuljimme eri kylien välillä lautalla ja junalla, Street Food Festival Bellanossa

LAUANTAI
autolla Sveitsin Luganossa sekä käynti FoxTown -Outlet ostoskeskuksessa

SUNNUNTAI
Comon kaupunkiin tutustuminen ja ajaminen Como-järven ympäri, lounas Leccossa

MAANANTAI
ajo Milanoon ja tutustuminen kaupunkiin ja Milanon Duomoon

Matkaohjelma oli tiivis, mutta ehdimme näkemään todella paljon lyhyessä ajassa. Auton vuokraus kannattaa ehdottomasti Como-järvelle matkustettaessa, mutta taas esimerkiksi Milanossa kannattaa suosiolla liikkua julkisilla kulkuvälineillä. Myös Como-järvellä eri kylien välillä liikkuessa kannattaa ostaa päivälippu lauttaan ja siirtyä sillä kylästä toiseen. Lauttamatka esimerkiksi Menaggiosta Bellagioon kestää vain noin vartin ja toisaalta pienien kylien ahtaille kujille ei kannata autolla tulla.

Menaggion kylä lautalta kuvattuna

Mutta kuten yleensäkin, niin meillä matkailussa tärkeää on myös ruoka. Paras ravintoladinneri oli majapaikkamme lähellä oleva pieni Casa del Portico ravintola. Kyseessä on pieni b&b -hotellin yhteydessä oleva puutarharavintola, joka tarjoaa italialaista ruokaa. Alkuruoaksi otin tartaria, pääruoaksi raviolia ja jälkiruoaksi marenkia, mansikoita ja kermavaahtoa sekä tietysti grappaa. Voin ehdottomasti suositella tätä ravintolaa, mutta kannattaa tehdä pöytävaraus etukäteen, sillä ravintola on tosi pieni.

Casa del Portico -ravintolan pöydät sijaitsee puutarhassa, josta on upeat näkymät järvelle

Handcut beef fillet tartar

King size raviola with ricotta cheese and herbs with local cheese

Layers of meringue, whipped cream and strawberries

Asuntomme sijaitsi pienessä kylässä, jossa oli pieni ruokakauppa, baari, pizzeria, pari ravintolaa ja leipomo. Kävimmekin joka aamu hakemassa aamupalapöytään tuoreet sämpylät ja croissantit leipomosta. Tuollaiseen voisi vaikka tottuakin, sillä uunituore leipä on vaan ihan älyttömän hyvää.

Lähileipomosta haetut sämpylät ja keksit

Huomasimme matkamme aikana, että läheisessä Bellanon kylässä järjestettiin Street Food Festival -tapahtuma, joten eikun junalippujen ostoon ja tutustumaan paikalliseen katuruokaan. Menimme tapahtumaan heti avajaispäivän alkupuolella ja alue oli vielä tosi hiljainen. Kojuja oltiin vasta pystyttämässä, vaikka aikataulun mukaan tapahtuman olisi pitänyt alkaa jo noin tuntia aiemmin. Tapahtumassa oli kuusi ruokakojua ja pari juomakojua. Toinen juomakojuista myi eri oluita ja toinen oli drinkkibaari. Ruokatarjontana oli esimerkiksi burgereita, täytettyjä leipiä, friteerattuja juustoja sekä gelatoa.

Street Food Festival Bellanossa

Blackland Burgerin taidonnäyte

Possunkyljellä täytetty leipä

Huomasimme talomme pihalla hiiligrillin, joten päätimme yhtenä iltana tehdä itse ruoan. Koska keittiön varustus ei ollut hirveän monipuolinen emmekä tahtoneet viettää koko iltaa keittiössä, niin teimme yksinkertaista grilliruokaa. Ostimme paikallisen supermarketin lihatiskistä valmiita liha- ja kanavartaita sekä salciccia-makkaraa. Lisukkeiksi meillä oli grillattua kesäkurpitsaa, vihersalaattia sekä mozzarellaa ja tomaattia. Jälkiruoaksi teimme ricotta-juustosta ja mantelilikööristä tehdyn vaahdon, joka tarjoiltiin tuoreiden mansikoiden ja Limoncellon kanssa.

Kaupan kanavartaatkin sisälsivät possunkylkeä

Ruokailimme talomme puutarhassa

Jälkiruokana ricottavaahtoa, mansikoita ja Limoncelloa

Italiassa on tietenkin tarjolla myös loistavaa kahvia, ja käytännössä joka paikassa. Esimerkiksi Milanon aseman vieressä olevassa kioskissa kupeittain tehty espresso maksaa euron ja on aivan törkeän hyvää. Italiassa kannattaa myös nauttia paikallista jäätelöä eli gelatoa, jota myydään lähes joka nurkassa. Yksi pallo maksaa 2-3 euroa vähän paikasta riippuen, makuvalikoimaa riittää ja jäätelö on tosi hyvää.